Wednesday, March 5, 2008

تــــرى .. هل ظُلم البحــر بوصفــه ..... غـــــــــدار ؟؟

.. (( متقولي يا صياد ..إيه الحكاية .. ؟؟ والبحر غداااااااار ... ليييييه .. ليييييه ... لييييييييه ))
من منا لا يتذكر ذاك المقطع من أوبريت " صغيرة على الحب " الذي غنته السندريلا ..
أسلوب إنشائي ..نوعه " استفهام " الغرض منه : الاستياء من وجود صفة الغدر في البحر .. معنى ذلك أنها مؤكدة ومنسوبة إليه بالفعل ..

لنرحل بمخيلتنا إذاً إلى شاطئ الإسكندرية وبحرها العليل
...

كلما نظرت إلى ذاك البحر ..لا أرى لامتداده نهاية .. أحاول وثباً معرفة آخره ..
ولكن .... دون جدوى

..
تخيل نفسك لدقائق .. عندما تأخذ بالمشي على شاطئ البحر

...

يجذبك دفء مياهه وزرقتها ... تندفع نحوه بخطوات غير محسوبة ...

ذهنك شارد ..


فأنت تحبه .. تتأمله ..تفكر به ..


تظل تتجه نحوه إلى أن تصل إلى أعماقه ..


إلى أعمااااااااااااااااااق أعماقه ...





انك بذلك تثبت له حبك دون أن تدرك ذلك


يحاول اثبات ذلك لك انت الآخر ...فيجذبك نحوه أكثر ..


يغرقك في حبه أكثر .. فتغرق !!



وربما تكون نهايتك ...






***


سائر في طريق لا تعلم نهايته ..





لم تحدد لنفسك هدفاً .. لم تعرف وجهتك ..





تترك الصملاخ يسد أذنيك .. لتحرمَها سماعَ صوت المنبه ..


" فمن الطبيعي أن تغرق .. حتى ولو كان من سيغرقك .. هو من تحب "





أعتذر منك يا بحر .. فلم تكنْ أنت الغدار .. بل كنت أنا






15 comments:

noha said...

ذهنك شارد ..
فأنت تحبه .. تتأمله ..تفكر به ..
تظل تتجه نحوه إلى أن تصل إلى أعماقه ..
إلى أعمااااااااااااااااااق أعماقه ...

( اسمايل مصدوم وبيحاول يركز )

ياما قولنا نقعد يا جوسي هانم قدامه
سواء ( مجبورين ) او برحتنا
محدش كان بيسمع الكلام

:D

( فمن الطبيعى ان تغرق .. حتى ولو كان من سيغرقك هو من تحت )

امممممم
طيب



حلو البوست عجبنى بصراحة
ومبرووووك على النت يا دوك
:)

noha said...

( فمن الطبيعى ان تغرق .. حتى ولو كان من سيغرقك هو من .. تحب )


تحب ها ولا تزعلى

:D

بس انتى عارفة السرعة والمشغوليات مش فاضية ادقق فى كل كلمة

:D

yasmin al-ashry said...

مصدوم من ايه يا جميل ....
شكلك .. بتعيشي اللحظة
لالالالا ... انا قصدي حاجة تانية يا انستي
حب البحر .. الي ان يصل الحب الى الاعماق فيحبك ويوصلك الى اعماقه

... ايه ده
باين جيت أكحلها عمتها

عموما ... تذوقي الكلمة يا نهى ... واستمعي لصداها ..
وعيشي اللحظة ...هههههههه
ودمتي ،،،

Anonymous said...

ازيك يا توتو

اختيارك للصور مع كلامك فعلا وداني بعيد اوي

وداني لبحر اسكندرية او اي بحر عامة انا بروحة و ارمي كل شئ ورايا و اسرح فيه

اسلوبك جميل فعلا


دمت في حفظ الله

yasmin al-ashry said...

يااااااااااه .. ياشمس

مدونتي ترقص فرحاً
...
ميرسي اوي على مرورك

انا فعلا لما بشوف الصور بروح لبعيد .. نفس الاحساس الي حسيته لما شفت بحر اسكندرية في زياراتي الثلاث لعروس البحر المتوسط ..
لغاية دلوقتي معرفش وصف للبحر ... بس الي متأكدة منه انه مش غدار .. ولو حصل وغدر ... يبقى اتغدر بيه

دمتي زائرة لمدونتي ... يا ربة السيف والقلم

alashry said...

يااااه بحر
البحر ده ممكلكه العشاق اللى مابيعرفش يحب البحر يعمله واللى زعلان من الحب البحر يصلحه واللى فرحان من الحب البحر يسعده اكثر وأثر والبحر عمره ماكان غدار الا اللى يخونه لاول
وياروعها ساعه وقت الشروق او وقت الغروب وانتى على البحر احساس ممتع جدا وروعه فوق الخيال والبحر عمره مالوه نهايه زى الحب بس الحب اللى بجد مش حب الشباب بتاع اليومين دول وعلى فكره صورك مع الموضوع بحس انى على شاطئ الغردقه والمياه الزرقاء والاسمالك ذات الالوان المبهره

بس عندى سؤال وياريت الاجابه
المان اللى فى الصوره مين؟ والدراجه اللى على الرمال بتاعته ولا لاء؟
وشكراااااااااا يالمظه لكى ايتها الشمس الذى تبعثى كل يوم نور جديد عليا لتشرقى سماؤنا وتزيلى سحاب الغيوم من علينا

Anonymous said...

جميلة جدا والى الامام يارب انا عارف ان الكلمة مش كبيرة بس ماتعرفيش قد ايه انا تعبت عشان اعرف اكتبها عشان مكنتش عارف ازاى اكتب التعليق ويتنشر.. بس انا كنت مصر اكتبها لانها فعلا حلوة ..... وسيم ماجد

yasmin al-ashry said...

بجد بشكرك جدا على تعليقك
تكفيني تلك السطور فرحا وفخرا ... واعتذر عما حل بك من تعب .. وأشكر لك تعليقك الذي اسعدني .. وسررت بكون الموضوع اعجبك .. مع علمي انه لن يكون بجانب كتاباتك شيء

شكرا لمرورك يا دكتر

Anonymous said...

أنا أولا عذرا أنا شكلي دخلت مدونة خاصة بالصيادلة فقط ولكن اعذروني ... يعني والله أنا كنت بقلب كدة في المدونات فالمدونة ديت جات معايا وما شاء الله مدونة جميلة جدا بصراحة والبوست دة أنا لما قريته حبيت إني أعقل فيه وياريت تعليقي يعجبكم وما أخرجشي من عندكم وأنا واخد حقنة ههه هو بصراحة يعني البحر دة نعمة من نعم ربنا سبحانه وتعالي علينا كفاية ان الانسان لما يقعد قدامه يتأمل ويسرح بيخاله في عالم البحر دة شئ عظيم جدا سواء بقي غدار أو مش غدار وجزاك الله كل خير وأتمني لكم النوفيق

Anonymous said...

فيه مقوله ياجاسمن بتقول " كن جميلا ترى الوجود جميلا " ده معناه انه الواحد بيحكم على الاشياء من حوله بما فى قلبه . يعنى يسمسه لو انت سعيده هتشوفى اليحر أسعد لو انت فى حالة شجن هتحسى البحر وكأنه قلب حنين بيضمك أوىىىى بس لو انتى يسمسه كنتى غداره البحر هيغدر بيكى وهتحسى وكانه بيطردك من العالم بتاعه . الاحساس نابع من جوانا ياسمسه . الغدر سمه من سمات البشر وليس من صفات الطبيعه . nuture is the beauty
look inside your internal beauty to see the beauty of the world .
Iam waiting for the comming topic , I hope it 'll be soon . You have aromantic sense .Goooooooo on
Good luck
RERE Alashry

yasmin al-ashry said...

حقوق مسلم

أولا أهلا بيك زائرا لمدونتي
ثانيا لاداعي للاعتذار .. على الرحب والسعة
"فهي ليست للصيادلة فقط "
مدونتي تسعد بأي شخص يخط بقلمه معلقاً فيها .. مهما كانت هويته او مهنته ...
فهي ساحة للنقاش وتبادل الآراء والخواطر ..
أشكر مرورك وأتمنى أن تعاود الكرة ... ولا تنقطع زيارتك لمدوتي ..

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

انا باحب الأغنية بتاعة سعاد حسني دي ورغم ان الفيلم كان كوميدي بس المقطع ده كان فيه شجن غريييب

بقولك أيه ؟؟؟
انا عاوزة نص جنيه زي اللي جالك بتاع المتفوقين فقط ده
انا كنت متفوقة زمااان
مش يمكن كان فرق معايا انا كمان وبقيت أحسن

yasmin al-ashry said...

ههههههههه
زي العسل ..بصراحة .. ضحكني تعليقك اوي .. والي موتني من الضحك اكتر ...اسمك ..
بصراحة مش عايزة اعرف ايه الي فقع مررتك ..لأنك اكيد بتشوفي الي بنشوفوا .. ماعلينا

بالنسبة للنص جنيه ياستي انتي تؤمري .. لا ميرحش تفكيرك لبعيد .. أكيد مش هديهولك ولا هستغنى عنه !!! ربنا يرزقك بواحد زيه يارب
شكرا لتعليقك يا ... صاحبة المرارة المفقوعة .. ياريت متكنش اخر زيارة

Unknown said...

على فكرة,انا شكلي فاهم الموضوع على انه حاجة تانية...بس بجد عجباني الفكرة قووووووووي!!!!!!!!!!!!1
الي الامام
بس يا ريت لو كنتي عارفة انه هيسيب العجلة كنتي تقوليلي,عالأقل ابقى حققت هدف في حياتي (ان يبقى عندي عجلة)1

yasmin al-ashry said...

3abkarino
يا أهلا يا أهلا ...
فاهم الموضوع على إنه حاجة تانية ... آه بقى .. يا ترى ايه ؟؟
محدش يفهمني غلط يا جماعة ..

" بس بجد عجباني الفكرة قووووووووي!!" اقتباس

ربنا مخليك ..( رافع معنوياتي دايماً) ...

هههههههههههه
انت تؤمر .. أي واحد هينتحر او ناوي يغرق وعنده عجلة .. هبعت لحضرتك كلمني شكرا .. اي خدمة

اشكر مرورك الكريم يا عبقرينو وارجو ان يتاح لي زيارة مدونتك في اقرب وقت
دمت معلقاً في مدونتي وشكراً